10cc wijdt Amare uitstekend in als poppodium
Het eerste grote popconcert in Amare was een succes. De sound van het verjongde 10cc deed het uitstekend in de grote concertzaal.
De stoelen stonden er nog in, vrijdagavond (29 oktober). Die kunnen eruit maar dat was nu niet nodig. Het ging om een ouder publiek dat in groten getale naar Amare kwam voor een popgroep uit een inmiddels ver verleden: 10cc. Een vernieuwd 10cc, want van het oorspronkelijke viertal is alleen bassist en zanger Graham Gouldman nog over. Kan dat eigenlijk wel, aangezien alle vier de muzikanten van weleer even belangrijk waren?
Gouldman bewees in Amare dat het kan. Hij heeft een jonge zanger/gitarist in zijn groep, Iain Hornal, die voortreffelijk de hoge falsetstem aankan waarmee voorheen Eric Stewart en met name Lol Creme plachten te zingen. Het contrast met de nog altijd goede bariton van Gouldman werkt uitstekend. De andere drie musici vervullen hun rol ook prima, onder wie overigens drummer Paul Burgess, die al sinds 1973 op liveconcerten van 10cc meespeelt. De inmiddels 75-jarige Gouldman begeleidt de jonge muzikanten op het podium als een grootvader, die zijn kleinkinderen toont hoe ze moeten spelen. Opdat ze het straks helemaal zelf kunnen als hij er niet meer is.
Uitstekende repertoirekeuze
Dat de toehoorder onder de indruk raakt van het oeuvre van 10cc komt vooral door de uitstekende repertoirekeuze van Gouldman. Niet alleen de hits worden gespeeld, maar ook sterke nummers van de albums uit de tijd van Kevin Godley en Lol Creme. Er is ruimte voor improvisatie en genereus meldt Gouldman tussendoor geregeld welke oud-bandleden de songs hebben geschreven. Ook is er tijd voor een solonummer van Gouldman en van Hornal, zodat er niet alleen oude muziek ten gehore wordt gebracht. Al komt het publiek uiteraard wel voor die oude muziek.
De grote hit ‘Dreadlock Holiday’ uit 1978 valt met zijn reggaeklanken zelfs zo in de smaak dat oudere dames naar voren rennen en wild voor het podium gaan dansen. Ongetwijfeld wanen zij zich voor even weer op dat feestje van meer dan veertig jaar geleden toen dit nummer hun favoriet was. De songs met hun vaak ingewikkelde arrangementen en veel tempowisselingen klonken voortreffelijk in de ruime concertzaal.
Oorspronkelijke formatie
10cc heeft een legendarische naam, zeker voor wie in de jaren zeventig van de vorige eeuw is opgegroeid. Liefhebbers kunnen nu nog lyrisch worden wanneer zij zich de oorspronkelijke formatie uit Manchester herinneren, die bestond behalve uit Gouldman, uit Eric Stewart, Kevin Godley en Lol Creme. Alle vier konden zij voortreffelijk zingen, songteksten schrijven en diverse muziekinstrumenten bespelen. Bovendien vormden zij een hechte groep, waarvan de som meer was dan het geheel van de delen. In de eerste helft van de jaren zeventig werden zij dan ook vaak met The Beatles vergeleken.
Tussen 1973 en 1976 verschenen vier platen met steeds complexer wordende popmuziek, bijzondere harmonieën en intelligente songteksten. En die leverden, hoewel je het niet direct zou verwachten, ook steeds grote hits in de hitparade op. Nog altijd kennen velen nummers als ‘The Wall Street Shuffle’, ‘I’m Not In Love’ en ‘I’m Mandy Fly Me’ uit de Top 2000.
Zoals zo vaak botsten de ego’s van de groepsleden na verloop van tijd en viel de groep in twee kampen uiteen.
De meer traditionele Gouldman en Stewart gingen in 1976 verder met 10cc. Maar de vooral op muzikale experimenten gerichte Godley en Creme vormden een eigen duo. Ze richtten zich in de loop van de jaren tachtig op de productie van videoclips. Het 10cc van Gouldman en Stewart ging nog door tot 1983, maar nieuwe muziekstromingen als punk en disco zorgden ervoor dat de groep langzaam wegkwijnde als een rockdinosauriër uit vervlogen tijden. Een mislukte reünie in 1992 leek het definitieve einde.
Nieuw leven voor 10cc
Maar omstreeks de eeuwwisseling blies Gouldman de groep nieuw leven in met behulp van enkele leden uit latere bezettingen en jonge musici. Zijn doel is een staalkaart uit het rijke oeuvre van 10cc zo verantwoord mogelijk live op het podium te brengen; nieuwe albums wil hij niet meer maken. Dat is een concept waar risico’s aan kleven. Maar Amare beleefde er een geslaagd debuut mee van popmuziek binnen haar muren.
Ronald Prud’homme van Reine, historicus en kenner van de popmuziek uit de jaren zestig tot en met tachtig, trad op als gastrecensent.
[De hoofdfoto (archief) bij dit stuk is op 05-11-2021 vervangen door een foto van het besproken concert.]
Wilt u meer Haags nieuws lezen? Koop dan de krant Den Haag Centraal bij een van onze verkooppunten. Of neem een (proef)abonnement.