Pop in OCC, maar zaalontwerp nog ongeschikt
Het nieuwe cultuurgebouw OCC en poppodium Paard gaan nauw samenwerken. De zalen op het Spuiplein zijn vanaf 2020 ook beschikbaar voor popartiesten. Maar of de grote concertzaal daar ook werkelijk op berekend zal zijn, is nog twijfelachtig.
De Stichting Dans- en Muziekcentrum/Zuiderstrandtheater (DMC) – de toekomstige directie van het OCC – en het Paard ondertekenden donderdag het ‘Samenwerkingsconvenant Popprogrammering Den Haag’. Wethouder Joris Wijsmuller (HSP, cultuur) trad daarbij op als ‘eerste getuige’.
“Met het nieuwe cultuurgebouw OCC krijgt Den Haag er straks een prachtig podium voor cultuur bij. Natuurlijk hoort daar ook pop bij, pop van het hoogste niveau zoals het hoort bij een stad als Den Haag,” aldus Wijsmuller. De twee ondertekenaars willen een ‘gezamenlijke signatuur’ ontwikkelen, ‘die garant staat voor een sterke, intensieve concertervaring’, zo staat in het convenant.
De afspraken zijn zowel politiek als economisch gezien van groot belang. Het Spuiforum-project en later het OCC (cultuurgebouw) kampten en kampen met een elitair imago. Dat komt door de uitstraling van de drie hoofdgebruikers van het complex: het Residentie Orkest (RO), het Nederlands Dans Theater (NDT) en het Koninklijk Conservatorium (KC). Die roepen nu eenmaal meer associaties op met het ‘zand’ dan met het ‘veen’. Daarom is van het begin af aan gesteld dat ‘ook Anouk en Hans Klok’ in de cultuurtempel moeten kunnen optreden. Dat is ook bedrijfseconomisch van belang. Het dure complex valt niet te exploiteren zonder een flink aandeel populaire cultuur.
Maar de vraag is nog steeds of de grote concertzaal, die in principe wordt gebouwd voor de uitvoering van klassieke muziek, ook geschikt is of eenvoudig geschikt te maken is voor popconcerten. Dat wil zeggen dat de stoelen op de oplopende zaalvloer eruit gaan en dat die vloer vervolgens vlak gemaakt moet kunnen worden. Anders is het niet mogelijk de capaciteit van 2500 bezoekers te halen. Dat aantal is toegezegd aan de gemeenteraad en aan het Paard.
Vloer cultuurgebouw
Vorig jaar onthulde Den Haag Centraal dat de zaal-directie DMC had aangedrongen op een ‘beweegbare vloer’, zoals die is toegepast in de verbouwde Philharmonie in Haarlem (bekend van het tv-programma ‘Maestro’). Bouwer Cadanz maakte daar bezwaar tegen wegens de hoge kosten. Zo’n vloer stond ook niet expliciet in het programma van eisen. De discussie over dit punt en andere aspecten van het ‘technisch ontwerp’ duurt nog voort, bevestigt DMC-directeur Henk Scholten. “Het is nog niet rond, er moet nog een klap op worden gegeven.” Het technisch ontwerp is nog niet klaar. Als dat ergens in het tweede kwartaal van dit jaar wel het geval is, moeten DMC, RO, NDT en KC het nog goedkeuren.
Er is een schuin oplopende vaste vloer te zien, zonder aanwijzing dat die ook vlak kan worden gemaakt.
Volgens Joop ten Velden, bouwkundige en kritisch volger van het bouwproces, blijkt uit de meest recente bouwtekeningen dat er inderdaad nog steeds geen voorziening is getroffen voor het vlak maken van de vloer van de concertzaal. “Er is een schuin oplopende vaste vloer te zien, zonder aanwijzing dat die ook vlak kan worden gemaakt,” zegt hij. Volgens Ten Velden en zijn medestanders is het onacceptabel dat de gemeente een (alweer gewijzigde) omgevingsvergunning heeft afgegeven voor het gebouw. En dat terwijl het ontwerp nog niet klaar is.
Rechtszaak
Verder heeft volgens SOS de welstandscommissie op 24 januari met het gewijzigde bouwplan voorlopig goedgekeurd, terwijl de tekeningen vooraf niet voor derden beschikbaar waren. Daardoor was het niet mogelijk een goede inspraakreactie te geven.
Over de oorspronkelijke omgevingsvergunning diende donderdag een zaak bij de bestuursrechter, die mede door SOS was aangespannen. De uitspraak volgt waarschijnlijk eind april. SOS beraadt zich nu al op verdere stappen. Of dat nog zinvol is, is de zeer de vraag want de bouw van het cultuurgebouw is in volle gang. Aangrenzend aan het Spuiplein tekenen zich de contouren van de dans- en operazaal al af. Toneel, orkestbak en zaalvloer. Achter deze zaal, dus meer in de richting van de Wijnhaven, komt de concertzaal te liggen. Het complex, dat is ontworpen door de architecten Jo Coenen en Patrick Fransen, moet in de zomer van 2020 klaar zijn.