Nina June: ‘Een mooi geheel hoeft niet noodzakelijk extremen te bevatten’
Het leek crescendo te gaan met de zangcarrière van Nina June, maar achter de schermen schuurde het. Voor nieuwe inspiratie reisde ze half Europa door. Het resultaat: een nieuw geluid en de cd ‘Bon Voyage’, met elf filmische popsongs.
Twee miljoen. “Een ongelooflijk aantal, hè?,” glundert Nina June. De Amsterdamse popzangeres kan nog maar moeilijk bevatten dat haar nummer ‘For Love’ al ruim twee miljoen keer is afgespeeld op de digitale muziekservice Spotify.
“En het bijzondere is dat ik het nummer in stilte publiceerde. Ik schreeuwde niet van de daken: ‘Hé hallo, jongens, ik heb een nieuw liedje!’ Mensen voelen zich blijkbaar geraakt door de muziek en het nummer is zo op natuurlijke manier een eigen leven gaan leiden,” vertelt Nina June (1985) in de brandende zon op het terras van de Binck Rooftop Bar, aan de Haagse Binckhorstlaan.
Onder een parasol, met zonnebrand en een kan ijsblokjes op tafel, reflecteert ze op haar plotselinge succes, en vooral op de lastige weg daarnaartoe. Want het nummer ‘For Love’ markeert een nieuw begin voor Nina June. En dat is opvallend, want na de release van haar vorige cd ‘The World Awaits’, zes jaar geleden, lag het succes aan haar voeten.
Sneltreinvaart
Terwijl June haar glas vult met koud water, legt ze uit: “Na die release in 2012 ging alles in een sneltreinvaart: ik werd voor gerenommeerde festivals gevraagd en Matthijs van Nieuwkerk (presentator van ‘De Wereld Draait Door’, red.) bombardeerde mij tot de nieuwe Dusty Springfield. Hartstikke leuk. Maar alle goede bedoelingen ten spijt, ik voelde dat ik nog niet klaar was voor het grote werk, dat ik de verwachtingen op dat moment niet waar kon maken. Ik kwam eigenlijk nog maar net kijken, had nauwelijks een eigen identiteit.”
Nina June besloot even plotseling als geruisloos van de radar te verdwijnen, om zich te bezinnen op haar muzikale loopbaan. “Ik vond mijn nummers te meisjesachtig, te oppervlakkig. Daarom heb ik ze allemaal van Spotify en iTunes gehaald en ben opnieuw gaan schrijven. Ik was op zoek naar meer diepte, wilde mijn nummers laden met een melancholisch, sferisch popgeluid.”
Nina June op pelgrimstocht
Op zoek naar inspiratie besloot ze om een duizend kilometer lange pelgrimstocht naar het Spaanse Santiago de Compostella te maken. “Zo’n wandeling, een mooier decor om over je eigen muziek na te denken is er toch niet?”
Oude nummers speel ik live niet meer. Die meisjesachtige liedjes staan nu te ver van mij af
Ze stopt even. Een nieuwe kan water komt op tafel. Dan: “Ik kreeg in Spanje nieuwe inzichten. Muzikaal leefde ik altijd met de idee dat een song naar een climax moet gaan, naar een explosie toe moet werken. Maar dat is helemaal niet zo. Het is net als met een glooiend heuvellandshap: een mooi geheel hoeft niet noodzakelijk extremen te bevatten.”
Het resultaat van Nina June’s nieuwe inzichten is het vorige maand verschenen ‘Bon Voyage’, met elf filmische popsongs waarop haar vocalen worden gedragen door klassieke piano en moderne synthesizers.
Paul McCartney
De internationaal bekende producer Tim Bran (die eerder met Paul McCartney werkte) drukt een belangrijk stempel op de nummers die soms James Bond-soundtrackachtige allures hebben. “Ik besloot Tim op Facebook een berichtje te sturen, op de bonnefooi. Zo van: wie niet waagt, wie niet wint. En van het een kwam het ander. Hij nodigde mij uit in zijn Londense studio en daar perfectioneerden wij de songs. Tim heeft veel lagen aan de nummers toegevoegd, denk aan nieuwe vocalen, nieuwe synthesizers. Zijn productie is een verrijking. Hij tilt de liedjes naar een hoger niveau.”
Nina June speelt de nummers van ‘Bon Voyage’, waaronder de Spotify-hit ‘For Love’, zaterdag in het Paard. En de liefhebbers van haar oude nummers? “Die hebben pech,” vertelt ze schouderophalend. “Nee, die meisjesachtige liedjes staan nu te ver van mij af. Live speel ik ze niet meer.”
Nina June, zaterdag 2 juni, 19.30 uur, Paard. Meer informatie: www.ninajune.com en www.paard.nl