Manifestatie Masterly The Hague in 2018
Oude meesters, Dutch Design. Drie panden op de Lange Vijverberg vormen over ruim een jaar het decor voor de kunst- en designmanifestatie ‘Masterly The Hague’. Stadhoudersportretten en stillevens, naast werk van Viktor & Rolf en Linda Nieuwstad.
Ze werkten samen in Milaan en Oranienbaum en dat smaakte naar meer. Hij leverde 17de-eeuwse meesters, zij combineerde die met werk van Nederlandse ontwerpers, Dutch Design. Hij is Willem Jan Hoogsteder van de gelijknamige kunsthandel op de Lange Vijverberg, zij is Nicole Uniquole, conservator. En nu gaan ze verder met die formule. Het duurt nog even voordat ‘Masterly The Hague’ neerstrijkt op de Vijverberg – september 2018 – maar zoiets vergt nu eenmaal een lange voorbereidingstijd.
“Masterly Milaan was klein, nu gaan we het groter aanpakken,” vertelt Hoogsteder. “We maken nu tussen de 25 en de 50 combinaties. Sommige liggen al vast, zoals een portret van Frederik Hendrik door Michiel van Mierevelt met een prachtige trouwjurk van Viktor & Rolf. Maar ik bepaal de combinaties niet, dat doet Nicole.”
Het deelnemersveld is nog verre van compleet, vertelt Uniquole. “We zijn vroeg begonnen met de organisatie, juist om ontwerpers de kans te geven nog werk te maken waarmee ze reageren op een specifiek schilderij. Het gaat er natuurlijk vooral om om Dutch Design in de schijnwerpers te zetten. Maar een bijkomend effect is dat de jonge ontwerpers zich verdiepen in onze geschiedenis en in die van de stad Den Haag.” Het kost overigens wel wat om op dit exclusieve podium te mogen figureren. Er wordt een eigen bijdrage gevraagd van 1250 euro.
‘Leuk volk’
Hoogsteder – nu niet bepaald een man van de artistieke escapades – zegt aangenaam verrast te zijn door de moderne ontwerpers. “Leuk volk! Kleine ondernemertjes die mooie dingen maken. Ze nemen in mijn optiek meer de fakkel over van de oude meesters dan de huidige beeldend kunstenaars. Die zijn zo ontzettend conceptueel bezig en bijna niemand vindt het nog mooi wat ze maken. Wat mij bij de ontwerpers ook aanspreekt is hun ambachtelijkheid. Ook daarin lijken ze op de oude meesters.”
Masterly The Hague speelt zich straks af in drie kapitale panden Vijverberg 14-16: Museum Bredius, kunsthandel Hoogsteder & Hoogsteder en belastingadviseur Mazars Paardekooper Hoffman. Bij het laatste bedrijf zetelt de Cornelis Kruseman-J.M.C. Ising Stichting, die een collectie schilderijen van de romantische meester Cornelis Kruseman beheert. Al die kunst wordt betrokken bij het project. Bij Bredius zijn dat bijvoorbeeld werken van Rembrandt, Jan Steen en Jan van Goyen; Hoogsteder heeft een grote collectie iets ‘kleinere’ meesters zoals Backer, Maes en Ovens.
Het gaat niet primair om de verkoop, maar meer om de presentatie, legt Willem Jan Hoogsteder uit. “Maar de vormgevers hebben hier wel een mooi podium natuurlijk.” Maar wat als je helemaal weg bent van zo’n combinatie oud-nieuw en je hebt geld? Hoogsteder: “In theorie zou dat kunnen, maar dan alleen een combinatie met een van ónze schilderijen. Die zijn immers te koop. Die van Bredius en van de Kruseman-Ising Stichting natuurlijk niet.”
Hoogsteder en Uniquole wijzen nog eens op de locatie aan de Vijverberg. Het zijn drie 18de-eeuwse panden die als één geheel zijn ontworpen door stadhouderlijk architect Pieter de Swart. Het heette toen ‘Het Friesche Hof’, naar het gebouw dat er eerder stond: de Haagse residentie van de Friese stadhouders. De band met het Den Haag van de Oranjes krijgt ook gestalte in het comité van aanbeveling. Daarin heeft prins Pieter-Christiaan zitting, die zelf een verre afstammeling is van de Friese stadhouders.
Informatie: www.masterlythehague.com
Michiel van Mierevelts portret van Frederik Hendrik wordt gecombineerd met een trouwjurk uit de collectie van Viktor & Rolf. | Foto: Hoogsteder & Hoogsteder, Marijke Aerden
Wilt u een abonnement op DHC? Klik dan hier.