Schilderij met twee gezichten voor Panorama Mesdag
Panorama Mesdag heeft zijn collectie onlangs uitgebreid met een bijzonder, aan twee kanten beschilderd doek van de Italiaanse kunstenaar Antonio Mancini.
Rond 1889 schilderde Mancini een jongen met een marmot. Elf jaar later voorzag hij de achterkant van dat doek van een portret van zijn vader. Particulieren schonken het werk eerder dit jaar aan Museum Panorama Mesdag. “We zijn erg blij dat we onze collectie met deze gift kunnen uitbreiden, mede omdat we zelf geen aankopen doen. Mancini had een speciale relatie met Mesdag, dus daarom is dit dubbelschilderij zeer op zijn plaats in het expositiedeel van het Panorama,” aldus conservator Suzanne Veldink.
Mesdag kocht 150 Mancini’s
Antonio Mancini (1852-1930) mocht zich verheugen in de bijzondere belangstelling van de zeeschilder en voorman van de Haagse School, H.W. Mesdag. Mesdag en zijn vrouw Sientje van Houten waren verwoede kunstverzamelaars. Ze kochten alleen al van Mancini zo’n 150 werken aan. Die bevinden zich in de Mesdag Collectie aan de Laan van Meerdervoort. Dit museum wijdde eerder dit jaar nog een expositie aan Mancini.
Volgens Veldink toont vooral het portret van de vader wat Mancini in huis had. “Het is een uitbundig geheel met bloemen en vogels. Hier en daar is de verf zeer dik opgebracht. Mancini boetseerde bijna met zijn materiaal. Hij stopte ook stukjes glas in de verf om bijzondere lichteffecten te bereiken.” En inderdaad, je moet niet te dicht langs het doek lopen, want anders blijf je eraan hangen, zó ver steekt de verf op sommige plekken uit.
Het schilderij van tante Babs
Het Panorama kreeg het schilderij van nazaten van de familie van Sientje van Houten. In een bericht van het museum komt een van hen aan het woord. ‘Dit schilderij van Mancini hing, zo lang wij ons kunnen herinneren, bij onze tante Babs op een belangrijke plaats in haar huis. Elke nieuwjaarsdag werd de andere kant ‘voor’ gehangen. Om het jaar dus een ander schilderij aan de muur. Dit zullen wij nooit vergeten, een mooie herinnering.’ Het dubbeldoek staat nu opgesteld in de lange expositiegang, die naar het Panorama voert. Het kan daardoor aan beide kanten worden bekeken.
Naast de dubbele Mancini kreeg Panorama Mesdag een langdurig bruikleen uit een particuliere collectie: het schilderij ‘Vissersvrouw in de duinen’, ca.1880-1890, van David Adolphe Constant Artz (1837-1890). Ook dit werk heeft een speciale band met het museum. De bruikleengever is familie van C.J. Laarman, de architect die in 1881 het ‘faux terrain’ (voorstrook met zand en objecten) bij Mesdags Panorama van Scheveningen inrichtte. Ook van Artz verzamelden de Mesdags werk.
De twee nieuwe aanwinsten zijn vanaf woensdag 2 december te bezichtigen in het museum aan de Zeestraat.
Wilt u meer Haags nieuws lezen? Koop dan iedere donderdag de krant DHC. Klik hier voor alle verkooppunten. U kunt ook een (proef)abonnement nemen. U ontvangt DHC 10 weken voor slechts 10 euro.