Klassieke ‘sound bites’ in Fokker Terminal
Het Festival Classique brengt vanaf donderdag een drie avonden durende corona-editie. De Fokker Terminal op de Binckhorst biedt daartoe de ruimte.
‘Sound Bites’, letterlijk: geluidsfragmenten, heet het festival. De organisatie zegt de ‘grenzen’ op te zoeken van de klassieke muziek en ‘gaat soms nét nog wat verder’. Op het programma staan combinaties van gevestigde namen en aanstormend talent, nieuwe interpretaties van bekende werken en bijzondere koppelingen met kunstvormen als dans en film. “We maken geen keuze voor een specifiek genre, maar laten bezoekers de volle breedte van de klassieke muziek ervaren en nieuwe stijlen ontdekken,” zegt artistiek leider Marieke Hopman.
Celliste en vuurdanseres
Wat grepen uit het programma. Een zevenkoppig ensemble van het Residentie Orkest gaat een dialoog aan met de elektronische musici Poulson Sq. en Kypski, ‘waarbij klank en ruimte samensmelten’. Celliste Maya Fridman treedt op met een vuurdanseres. Operaster Jessey-Joy Spronk zingt een aria uit Verdi’s ‘La Traviata’. Slagwerk Den Haag speelt bij filmbeelden een nieuwe compositie van Aart Strootman, geïnspireerd op de acties van de Plastic Soup Surfer. Het gaat erom meer bewustwording te kweken van het gevaar van zwerfplastic in zeeën en oceanen.
Volgens de organisatie is het geen traditioneel concert, maar een ongedwongen avond in fraaie ruimte van de Fokker Terminal, waar ook elk jaar de kunstbeurs Art The Hague wordt gehouden. Na afloop van het twee uur durende programma is de bar open en ken er worden gedanst bij de ‘Sunset Night Jam-sessie’ met onder anderen David Kweksilber en Aart Strootman.
Festival Classique|Sound Bites, 9, 10 en 11 september in de Fokker Terminal Den Haag; klik hier voor meer informatie.