Februari Festival belicht Johannes Brahms als mens én als componist
Na Mendelssohn en Schumann in de eerste editie zet het Februari Festival dit jaar Johannes Brahms in het zonnetje. Voor het eerst met een ‘ensemble in residence’, het Alban Berg Ensemble Wien.
Het is even geleden dat Den Haag speciale aandacht besteedde aan Johannes Brahms, nu het middelpunt van het tweede Februari Festival in de Nieuwe Kerk. In zijn honderdste sterfjaar, 1997, was er een Brahms-festival met een tentoonstelling in het Haags Historisch Museum. Toch bezocht de Duitse componist, dirigent en pianist de hofstad maar liefst vijf keer. In Diligentia en het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen speelde hij onder andere pianoconcerten van zichzelf en van Chopin. Helemaal zonder wrijving verliep dat niet. Zo nodigde na een conflict met de Haagse musici Brahms bij zijn laatste bezoek een ander ensemble uit.
Niet alleen de bezoeken aan Den Haag verbinden Brahms met de twee componisten van het kamermuziekfestival van vorig haar februari, Mendelssohn en Schumann. Ze waren allen bevriend met de prominente Nederlandse componist en dirigent Johannes Verhulst. Belangrijkere connectie is ongetwijfeld de innige vriendschap tussen de Schumanns en Brahms. Na Robert Schumanns dood vatten zijn vrouw Clara en Brahms zelfs liefde voor elkaar op.
Conservatief
Het Februari Festival belicht Brahms als mens én als componist. Hoewel hij vaak als conservatief wordt afgeschilderd, beschouwde Arnold Schönberg hem als iemand die zijn tijd vooruit was. Brahms’ verhaal krijgt gestalte in de concertinleidingen van musicoloog Huib Ramaer. Net als collega-musicoloog Frits Zwart verzorgt Ramaer lezingen in het Nutshuis. Biografie en muziek raken elkaar ook in de vijf concerten in de Nieuwe Kerk. Thema’s zijn Brahms’ perfectionisme, de zigeunermuziek die zowel hij als zijn protégé Dvorák componeerde en zijn liefde voor zowel Bachs doorwrochte muziek als de spontane melodieën van Johann Strauss jr.
Biografie en muziek raken elkaar in vijf concerten in de Nieuwe Kerk
Voor de concerten heeft het festival een keur aan topmusici weten te strikken, onder wie de violisten Simone Lamsma en Hawijch Elders, sopraan Nikki Treurniet, het Quatuor van Kuijk, de pianisten Ishay Shaer en Thomas Beijer, de aanvoerder altviolen van het Residentie Orkest Hannah Strijbos en het Haagse toptalent Nikola Meeuwsen (2002, piano), onlangs winnaar van de Concertgebouw Young Talent Award 2019.
Alban Berg Ensemble Wien op het Februari Festival
Maar vooral aanwezig is het Alban Berg Ensemble Wien. Dit zevenkoppige gezelschap geeft als ‘ensemble in residence’ op alle vijf de concerten acte de présence in wisselende samenstellingen. Het ensemble is sinds 2016 de officiële opvolger van het beroemde Alban Berg Quartett. Naamgever Alban Berg geldt als de meest romantische componist van de modernistische Tweede Weense School. Het gezelschap heeft een eigen concertserie in de Musikverein in Wenen en een festival in Ossiach, ‘Bergfrühling’, maar maakt zijn Nederlandse debuut op het Februari Festival.
Leden van het Alban Berg Ensemble Wien verzorgen vrijdag 15 februari bovendien masterclasses in het Koninklijk Conservatorium. Fluitiste Silvia Careddu, altist Subin Lee en de violisten Sebastian Gürtler en Régis Bringdolf geven studenten de mogelijkheid in hun rijke ervaring te delen. Deze masterclasses zijn gratis toegankelijk.
Februari Festival 2019 – ‘Brahms, behoudend of zijn tijd vooruit …’, woensdag 13 t/m zondag 17 februari, Nieuwe Kerk. Meer informatie: www.februarifestival.nl