Jussens vallen briljant in voor hun leermeester
Lucas en Arthur Jussen bewezen in Amare opnieuw dat ze fenomenen zijn. In het repertoire voor vier handen/twee piano’s zijn ze nauwelijks te overtreffen.
Ze werken beiden ook voorzichtig aan een solocarrière, Lucas en Arthur Jussen. Maar het publiek kan geen genoeg krijgen van de broers samen, bleek ook zondagavond weer in een uitverkocht Amare. Het was een bijzonder concert. De Jussens vielen in voor hun voormalige leermeester Maria João Pires, die wegens gezondheidsproblemen moest afzeggen. Ze stelden er een ander concert voor uit. Maar uiteraard zijn ze zelf ook gewoon bijzonder, om hun individuele talent maar juist ook als duo. Qua afstemming, timing en diepgang komen weinigen in het repertoire voor vier handen en voor twee piano’s in hun buurt.
Dat bleek meteen al in de Sonate voor piano vierhandig (KV 521) van Mozart. Een lichtvoetig maar veeleisend werk, dat Mozart vaak heeft gespeeld met zijn zus Nannerl. Het blijft verbazingwekkend hoe de Jussens in ieder stuk niet alleen hun technisch meesterschap tonen, maar ook in het weergeven van sfeer en karakter van de muziek volkomen overtuigen. Zo maakten ze van Mozart een Weens feestje.
Bonte potpourri
Soepel schakelden ze via Schumann (Andante con Variazone, twee piano’s), met een enkel foutje, over naar het heden. De Duitse componist Jörg Widmann schreef voor hun het spektakelstuk Bunte Blätter voor twee piano’s. Op grond van de titel zou je iets Schumann-achtigs verwachten, maar het tegengestelde is het geval. Het stuk is een bonte potpourri van miniaturen die achteloos traditioneel beginnen en uitlopen op fortississimo aangeslagen dissonerende akkoorden. Het ontlokte het publiek zelfs een tussenapplaus dat nu eens niet uit de toon viel.
Meer vuurwerk volgde aan het einde van het concert in de Suite nr. 2 voor twee piano’s van Rachmaninov waarin de donkere romantiek van de balling-componist goed tot zijn recht kwam. Heel mooi was hier ook het ingetogen derde deel Romance. Andantino. Misschien excelleren de broers nog wel meer in het kleine dan in het grote. Dat bleek ook uit de intieme vertolking van Six Epigraphes Antiques van Debussy (vier handen), de Monet van de klassieke muziek. De Franse droomwereld werd jammer genoeg aan flarden gehoest, geniest en geschraapt door verkouden toehoorders. De broers trakteerden het enthousiaste publiek niettemin op een luchtige toegift, een deel uit de Suite nr. 2 van Anton Arenski.
- Concert Lucas en Arthur Jussen, o.a. Mozart, Debussy en Rachmaninov, bijgewoond zondag 4 februari in Amare.