Jubilerend Pulchri haalt alles uit de kast
Vier nieuwe tentoonstellingen en een koninklijke opening. Pulchri Studio viert haar 175-jarig bestaan uitbundig.
Paul van Vliet zou komen, maar helaas, hij was verhinderd. Maar gelukkig, zo meldde Pulchri-voorzitter Marieta Reijerkerk zaterdagmiddag in een volle Mesdagzaal van Pulchri Studio, was er een vervanger: Charles van Tetteroo. En daar was Van Vliet alsnog, als een van zijn vele typetjes, in dit geval een Wassenaarse jonkheer met een gezonde afkeer van de kunstscene. “Wanneer moet je stoppen als kunstenaar? Wanneer er meer verf op de grond belandt dan op het doek.” En meer van dat soort grappen. De vele aanwezigen, onder wie prinses Beatrix, amuseerden zich kostelijk.
De prinses is beschermvrouwe van het jarige schilderkunstig genootschap en maakt daar ook werk van. Vorig jaar nog opende zij ‘Voorhout Monumentaal’ een door Pulchri vrijwel volledig op eigen kracht georganiseerde beeldenexpositie. Nu was zij er om het 175-jarig bestaan kracht bij te zetten. Ze nam het jubileumboek ‘Pulchri Studio 175 jaar’ in ontvangst, een publicatie over de geschiedenis van de vereniging en vooral over haar leden.
‘Benoordenhouters zijn Schilderswijkers’
Zeker zo goed in vorm als Paul van Vliet was kunsthandelaar Willem Jan Hoogsteder. Hij betoogde dat ‘Benoordenhouters’ zich voortaan ‘Schilderswijkers’ moeten noemen, gezien een deel van de straatnamen in hun wijk. Hoogsteder voerde het woord omdat hij via zijn netwerk vele werken van de Haagse School (Weissenbruch, Mauve, de Marissen, De Zwart) in bruikleen wist te krijgen voor de tentoonstelling ‘Oude Meesters’. Daar hangen ze naast elkaar: de meesters van vroeger en de senioren van het Pulchri van nu. Het is een geweldig gezicht: Pat Andrea naast Jacob Maris, Paul Steenhauer naast Willem Maris, Paul Stikkelorum naast Willem Bastiaan Tholen. En nog veel meer bijzondere duetten.
De Hardenbergzaal is het domein van de expositie ‘Selfies’. Alle kunstenaarsleden leverden er een zelfportret voor aan. Dat Pulchri met zijn tijd meegaat is te zien in de Weissenbruchzaal en de Tuingalerie. De eerste ruimte is onder het motto ‘BYOB’ (Bring Your Own Beamer) gewijd aan videokunst. Grote projecties dansen over de muren. In de andere zaal hangt onder de titel ‘Femina – De Pioniers’ kunst van jongere vrouwelijke kunstenaars.
Pulchri Studio (het schone toegewijd) werd in 1847 opgericht door de kunstenaars Weissenbruch, Van Hove, Hardenberg en Roelofs. Aanvankelijk was het genootschap gevestigd aan de Prinsegracht. Later, in de bloeiperiode dat H.W. Mesdag voorzitter was, werd het voorname complex aan het Lange Voorhout betrokken.
- De vier tentoonstellingen zijn nog te zien tot en met 20 oktober.