Explosie van kleur en gevoel in Kunstmuseum
Elke zaal is een complete verrassing op de tentoonstelling ‘True Colors’ in het Kunstmuseum.
Conservator Doede Hardeman geeft het eerlijk toe: ook hij kende niet alle kunstenaars van wie de firma AkzoNobel de laatste jaren werken heeft aangekocht. “De collectie van de AkzoNobel Art Foundation is actueel op een manier waarop we dat als museum nooit kunnen zijn,” zegt hij. “Dat maakt deze verzameling ontzettend interessant en in feite actualiseren we daarmee ook onze eigen collectie.”
Tot eind september toont het Kunstmuseum een ruime selectie – zo’n 160 werken – uit de vermaarde collectie van AkzoNobel. Die combineert het met stukken uit de eigen collectie. En zo zien we het expressieve zelfportret van Charley Toorop van het museum naast een neonkunstwerk van Yael Bartana, met de tekst ‘What if women ruled the world’. ‘Duin II’ van Piet Mondriaan hangt naast het schilderij Hellya (geel/rood, 2000) van Steven Aalders, dat op zijn beurt weer een tribuut is aan later werk van Mondriaan. “Heel bijzonder om onze eigen werken in een andere context te zien,” zegt Hardeman.
Kleur is speerpunt
De tentoonstelling is opgebouwd rond de universele thema’s kleur, ruimte, individu en maatschappij. Kleur is één van de speerpunten van de collectie, want AkzoNobel is onder meer producent van verven en lakken. De kunstwerken hangen in de kantoren van het bedrijf maar er is sinds acht jaar bovendien een eigen kunstruimte in het hoofdkantoor in Amsterdam die voor iedereen gratis toegankelijk is.
Een belangrijke pijler in de collectie van de AkzoNobel Art Foundation en in die van het Kunstmuseum is ‘la condition humaine’: het mens zijn. In de grootste zaal culmineert de expositie in een explosie van kleur, materiaal en gevoel. In het oog springt een moderne piëta, een Afrikaanse moeder met een gestorven kind op haar schoot. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar Buhlebezwe Siwani maakte het van onder meer groene zeep.
In de laatste zaal wordt een extra zintuig geprikkeld: de reuk. Op de parketvloer strekt zich een groot, geurig tapijt uit: ‘108 pond lavendel’ van Herman de Vries. Hier staat de aarde centraal. Dat blijkt ook uit het wandvullende geheel ‘from earth’ van dezelfde kunstenaar. Het toont alle denkbare terra-tinten in tientallen ‘aarduitwrijvingen’ op papier.
Zoals Hardeman van het Kunstmuseum blij is met de eigentijdse impuls van buiten, zo is Hester Alberdingk Thijm van de AkzoNobel-collectie dat met de confrontatie met de oudere werken van het museum. “Onze collectie laten we hier eenmalig dieper wortelen in het verleden, in de collectie van het Kunstmuseum, met kunstenaars waaraan veel hedendaagse kunstenaars uit onze verzameling schatplichtig zijn.”
- ‘True Colors’, tot en met 29 september, Kunstmuseum Den Haag; meer informatie: www.kunstmuseum.nl.