Nieuws

Hoe heftige levensgebeurtenissen je afstudeerwerk kunnen bepalen

Afstuderen als kunstenaar, hoe doe je dat? Wat maak je? De een laat zich inspireren door angst voor de dood, een ander vraagt zich af hoe kunstenaars zich verhouden tot fetisjisten. De Eindexamenexpositie van de KABK is op zich weer een inspiratiebron voor de bezoekers.

De angst die Luis Maly (25) voelde toen hij het Griekse ziekenhuis uit liep; hij had net heel slechte bloedresultaten gekregen. “I thought I would die,” vertelt de Griekse eindexamenstudent van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK). De dag erna liet hij zich opnieuw testen. Er was een fout gemaakt, er bleek niets aan de hand. Maar dat gevoel. Sommigen zouden er een dag van moeten bijkomen, Maly – in beide oren een oorbel en op z’n neus een bril met zwart montuur – gebruikte het voor zijn afstudeerpresentatie. Met mooie ronde letters schrijft hij de naam van zijn project op in het notitieblokje van de journalist. ‘Thanatophobix’: angst voor de dood. Dan stap je in zijn universum. In een donker kamertje hangen oude kledingstukken uit drie openingen die in het plafond zijn gemaakt. Zelfmoord? Maly laat het in het midden. “De jassen die je ziet, zijn van mijn opa, zijn broer en een vriend van hem.” Door de openingen valt nog iets op. Als je naar boven kijkt zie je een plantje tijm staan op een klein plateau. Maar het is geen teken van leven. “Als ze in Griekenland zeggen: je ligt onder de tijmplanten, betekent dat: je ligt onder de grond. Ik heb ze zo hoog gezet dat ik er niet bij kan. Na de presentatie hebben de planten het zeker begeven.”

Na de donkere kamer volgt een donkere gang met een doorkijkje waar achter glas een stuk metaal staat. Twee jaar terug plaatste de Griek de plaat stiekem achter een container van de academie. Het resultaat: prachtige, roodbruine kleuren door de erosie. Een kunstwerk op zich. Verderop, in een lichte ruimte, staat een metalen boom met eronder verdorde takken, daarnaast een grill waaraan ooit een varken van 50 kilo draaide. Maly maakte er een eigen installatie van, nu is de spit geheel bekleed met wax. Deze smelt langzaam weg. De kunstenaar worstelt nog met de afstand van de warmtebron. “Ik wil het zo uitkienen dat als de expositie voorbij is, je alleen nog het ijzeren skelet ziet.”

Fetisj
Boven het Bleyenburggebouw hangen kleine foto’s van een verklede man en een vrouw. Hij als politieagent, zij als.. tja. Robin van der Heijden (28), geboren in het Noord-Brabantse Veghel, vult het zelf maar aan. “Een stripper, een meesteres. Heb je die zweep gezien in haar handen? Die heeft ze zelf gemaakt.” Van der Heijden – geheel in het zwart gekleed, inclusief pet – kwam de foto’s van haar ouders tegen in een familiealbum. “Niet echt wat je in zo’n album zou verwachten hè,” glimlacht ze. De foto’s – toen nog op groter formaat – zijn op diverse plekken genomen, thuis, maar ook bij de buurman. Robin van der Heijden kijkt er met een esthetisch oog naar. “Je ziet dat er iets niet klopt, er bekruipt je een ongemakkelijk gevoel, dat maakt de serie sterk.” De vrije moraal uit haar jeugd beïnvloedt haar verdere leven. Ze leest graag boeken van de progressieve Amerikaanse schrijver Kathy Acker. De titel van haar eindexamenwerk ‘When I need to have my muscles lifted out places on a flat surface (rubbed)’ is dan ook een passage uit Ackers boek ‘The Burning Bombing of America: The Destruction of the U.S.’ , dat wordt omschreven als experimenteel, grensoverschrijdend en feministisch. Maar waar het Van der Heijden vooral om te doen is bij deze presentatie, is hoe fetisjisten en kunstenaars zich tot elkaar verhouden. “Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze houden van het materiaal waar ze mee werken.” In het geval van Van der Heijden zijn dat latex, spandex, vinyl en katoen. In een filmpje zien we hoe de kunstenares een latexmasker over haar gezicht trekt en alleen nog via een kleine opening door haar mond kan ademen. Naast haar staat een truttig bosje pioenrozen. “Na een paar minuten word ik daar wel een beetje duizelig van, al heeft het ook iets meditatiefs.” Fetisjfeesten bezoekt ze nog niet. Even slaat ze verlegen de ogen neer. Daarna zegt ze serieus: “Ik ben nog aan het uitzoeken wat mijn positie is in deze situatie.” 

KABK Eindexamenexpositie/Graduation Festival, vrijdag 30 juni t/m donderdag 6 juli. Gratis. Meer informatie: www.kabk.nl

 

Foto’s: PR

Door Annerieke Simeone

 

Abonnee worden van DHC? Klik dan hier

 

KABK_2.jpg  web_kabk.jpg

 

Lees verder:

Meest gelezen

Tweets van @DenHaagCentraal